Mida on 2024. aastale vastu minnes õppida turunduse ajaloost?

Kiviajast digiajastuni oleme tsivilisatsioonina läbi teinud põneva evolutsiooni. Samamoodi on turundusega, mis muudkui areneb, kasvab ja muutub üha komplekssemaks. Aga mõnikord on hoopis nii, et ajalugu kordab ennast ja moed tulevad ringiga tagasi. Ja nii on paljude asjadega turunduses ka.

Sellepärast on vahel õigete otsuste tegemiseks kasulik tuleviku ennustamise asemel vaadata hoopis minevikku. Muidu võivad aina keerulisemaks muutuvad turunduse teemad sassi minna ja orientatsioon kaduda. Et mis on loomulik evolutsioon ja mis on muutumatu tõde? Mis on paari päevaga mööduv haip ja mis on tervet järgmist kümnendit mõjutav trend? Ja kuidas muutustega kohaneda ja oma ettevõttes muutusi luua? 

“You can’t connect the dots looking forward; 

you can only connect them looking backward.”

Steve Jobs

Google ja META  – ∞ igavesest ajast igavesti? 

Impeeriumide ajalugu näitab, et lagunemisest pole pääsenud veel ükski maailma mõjutanud hiigelvõim. Mida on turundajal koloniaalriikide ajaloost õppida? Seda, et edu võib muuta pimedaks. Kui miski töötab praegu, kujutame ette, et see töötab alati. Ka veebis pole miski igavene. Eilsed impeeriumid (Yahoo! Orkut, Neti.ee, Rate.ee) on samahästi kui väljasurnud. Praegu domineerivad digiturunduse kaardil META ja Google ning paljud turundajad on vaprate etturitena näinud kõvasti vaeva, et viia oma turundus nende kolmandate osapoolte süsteemidega vastavusse. Kuid riskivad vaid nendele lootma jäädes nähtavuse järsu vähenemisega ja autonoomia kaotamisega. 

Ajaloo õppetund:

otsib tark turundaja alternatiive ja püüab mitmekesistada konkreetseid kanaleid.

ChatGPT – kellele lüüakse hingekella?

2023 läheb ajalukku Chat GPT vaimustusega. Minule copywriter’ina ei löö tehisaru ja keelemudelid mitte hingekella, vaid tuletavad meelde vana magusat tõde, et meile makstakse rohkem ideede kui mingi töö ära tegemise eest. See on mood, mis kordub. 

Ajaloo õppetund:

Klassikaliste reklaamiagentuuride toode ei reklaam kui objekt, vähemalt olnud mitte. Kultusagentuuride “tooteks” oli idee.

SEO – Algoritmi evolutsioon või muutumatu tõde?

Google ei seisa paigal ja on algusest peale algoritmi ajakohastanud, et otsingutulemused pakuksid kasutajale parimaid vasteid. Kuni Hummingbird uuenduseni olid sõnad vaid märgiread. Tänu Hummingbirdile saab Google nüüd lehe sisust paremini aru. Ja see on ainult üks näide teadaolevate uuenduste pikas reas. 

Ajaloo õppetund:

SEO pikk ajalugu (taktikana ca 25 aastat) ja evolutsioon mõista, et SEO strateegia luues ei ole mõtet 2016. aasta blogipostitusest näpuga järge ajada.

Opt-in ja GDPR nõuded – karistused või kingitused?

Andmekaitse üldmäärus (GDPR) jõustus mais 2018, et kaitsta internetikasutajate andmeid ja nende kasutamist. GDPR-i ei loodud selleks, et takistada ettevõtetel klientidega suhtlemist. Vastupidi. See aitas tõsta andmete kvaliteeti ja sellega ka suhtluse kvaliteeti.

Ajaloo õppetund:

Leidlik turundaja nägi karmimates andmete kogumise, hoidmise ja kasutamise reeglites võimalust süveneda oma potentsiaalsete klientide profiilidesse ja vajadustesse, selle asemel et pressida peale sama asja ja sama suurust kõigile.

Sama asi on tegelikult opt-in’iga. Nõude tulek tekitas omajagu siplemist. Kuigi lubamine ja loobumine olid turundaja hallata juba ka brändikataloogide ajastul, siis täna on tarbijate teadlikkus digitaalsest privaatsusest kõrgem. Ja seepärast ka lubamisprotsess nüüd kliendikogemuse palju kesksem element. 

Ajaloo õppetund:

Leidlik turundaja leidis viisi, kuidas  opt-in  lihtsaks ja lõbusaks teha.

Tehisintellekt  – haip, mood või trend?

“Kui su ettevõttel pole tehisintellekti strateegiat, siis kahe aasta pärast oled turult väljas.” “Kui sa kohe praegu tehisintellektiga ei kohane, on su karjäär ohus.” Tuleb tuttav ette? Iga uue asja puhul on öeldud turundajatele, et kui nad uue asja vagunile ei hüppa, siis on nendega kõik. Samuti tekitatakse kiusatust uskuda, et kõikvõimas AI lahendab kõik probleemid.

Ajalugu teab paremini. Meenutame kasvõi veebi algusaega, dot.com-i buumi ja krahhi, sotsiaalmeedia tulekut ja lugematul hulgal muid tehnoloogiaga seotud suundumusi. Need on näidanud, et me kipume üle hindama muutuse kiirust kahe aasta jooksul ja alahindama muutuse määra kümne aasta lõikes. See juhtub praegu ka tehisintellektiga – toimub midagi põhjapanevat, kuid see on siiski alles algusaeg. 

Ajaloo õppetund:

Kuigi tehisintellekt on kahtlemata makrotrend, mitte kiirelt mööduv moenähtus, ei pea iga tööriista ja võhikuga kaasa jooksma. Kui ressursid on piiratud, teeb tulevikku vaatav ettevõte enne oma CRM-i korda, kui paneb ainsa turundusinimese AI-d juurutama.

Kolmanda osapoole küpsiste lõpp – kas tõesti turunduse kirstunael?

Google lõpetab 2024. Chrome’i kolmanda osapoole küpsiste toetamise ja osade turundajate jaoks on see nagu viimane kirstunael. 

Ajaloo õppetund:

Leidlik turundaja saadab oma vana tööhobuse väärikalt pensionile ja ei muretse. Ta teab, et uued tehnoloogiad toovad veel kiiremad hobused, või midagi veel paremat. Pealegi on esimese osapoole küpsised ju ikka veel alles. Otsesuhtluses saabki paremini aru, mis kliendile meeldib. 

∞  – Inimene on sotsiaalne olend

Aga mõni asi tõesti ei muutu. Arglikest esimestest blogidest TikToki, Facebooki, Twitteri ja Instagrami plahvatusliku levikuni on veeb alati olnud sotsiaalne. 

Ajaloo õppetund:

Inimesed tahavad end väljendada ja jagada. Ja seda tuleks iga äri digistrateegias arvesse võtta.

∞  – Klient on majesteet

Alates 1954. aastast, mil juhtimis- ja turundusguru Peter Drucker nii kirjutas, on selles küsimuses vähe muutunud:

“Mida klient peab väärtuseks, on nii keeruline küsimus, et sellele küsimusele saab vastata ainult tema ise. Ettevõtte juhtkond ei tohiks kunagi isegi proovida seda ära arvata. Ta peaks alati ja süstemaatiliselt vastuseid otsima kliendi käest”. 

Ajaloo õppetund:

Nii et leidlik turundaja võtab rahulikult istet, alustab vestlust ja ei karda teha julgeid muudatusi selle põhjal, mida majesteet küsib.

Järeldused

Turunduse areng taandub ühele asjale – muutustele. See, mida täna revolutsiooniliseks peame, võib homme olla vanakool. Ja selles peitub turunduse võlu. See ei peatu kunagi. Aga teatud põhitõed jäävad siiski samaks ning moed korduvad. 

Ära muretse. Sa saad alati hakkama. Ära ohverda kogu ressurssi mööduvatele moenähtustele. Innovatsioon viib meid edasi, aga sageli aitab asjadest aru saada hoopis ajaloo tarkus. 

Ajaloo õppetund:

Hoia oma fookus silmapiiril, kuid hoia minevikku ja selle õppetunde oma tahavaatepeeglis.

Ja külgpeeglis, kui nad sinust mööda sõidavad.

TELLI UUDISKIRI!

Minu lubadus sulle:

Kirja rohkem kui uudiseid.

Mida järgmisena lugeda?

Mustandist puhtandiks

Arvatakse, et kogenud copywriter’i kirjutatud tekst on algusest peale hea. Hehee… no juhtub ka nii…Aga see on siiski pigem erand. Liblikas

Hea lugu on tõetruu lugu

Hea lugu on tõetruu lugu. See kujutab maailma nii, nagu lugeja või kuulaja seda teab ja tunneb.Ta saab sellega samastuda.See